Tieto Oyj työllistää maailmanlaajuisesti noin 13 000 henkilöä yli 20 maassa. Suomessa sillä on noin 4000 työntekijää, jotka työskentelevät 17 paikkakunnalla. Tiedon toimittamia ja ylläpitämiä järjestelmiä käyttävät niin virastot, sairaalat, pankit, tehtaat kuin vähittäiskaupatkin. Nykyisen pörssiyhtiön juuret ovat vuonna 1968 perustetussa Tietotehdas Oy:ssä, joten yrityksen voidaan sanoa vaikuttaneen Suomen digitalisoitumiseen alkumetreiltä asti.
Tietotyökin voi kuluttaa
IT-alalla työskentelevien koodareiden ja konsulttien ”siistin sisätyön” haasteita ovat nopeat muutossyklit, projektimaisuus sekä ajankäyttö. Työnantaja voi mm. etätöitä, työnkiertoa ja koulutusta tarjoamalla edistää työn mielekkyyttä, mutta mukavimmastakin duunista on välillä irrottauduttava.
”Tietotyössä työn ja vapaa-ajan rajat voivat hämärtyä, joten jaksamisen kannalta on tärkeää, että jokainen työntekijä löytää mielekkään rentoutumistavan”, toteaa Tiedon Suomen henkilöstöjohtaja Hanna Reijonen.
Tiedolla työn kuormittavuutta selvitetään säännöllisesti järjestettävällä henkilöstötyytyväisyyskyselyllä, mutta kaikkein tärkeintä on toimiva keskusteluyhteys oman esimiehen kanssa. Esimiehiä koulutetaan kattavasti ja he osaavat toimia yhteistyössä työterveyshuollon kanssa ennaltaehkäisevästi.
Tuki kuuluu kaikille
Tieto tuki aikaisemmin henkilöstönsä virkistäytymistä kerhotoiminnan kautta. Sinänsä mainiosti hoidettuihin kerhoihin kuului vain viidennes henkilöstöstä, eikä pikkupaikkakunnilla asuvilla ollut tasa-arvoista harrastusten kirjoa valittavanaan. Yritys halusi aktivoida isomman osan väestään, joten henkilöstöhallinto aloitti vuonna 2013 verovapaiden kohdennettujen maksuvälineiden kartoituksen.
”Digitaalisuuden edistäminen on yksi tärkeimpiä tavoitteitamme, joten edellytimme samanlaista kehitysintoa ja asiakaslähtöisyyttä myös maksuvälineen toimittajalta. Muita kriteerejä olivat edun hallinnoimisen tehokkuus sekä palvelun skaalautuvuus suuryrityksen tarpeisiin”, Reijonen kertoo.
Loppuvuodesta 2013 Tieto valitsi palveluntarjoajaksi Tyky-Kuntosetelin ja tukimuodoksi – tietysti – sähköisen Tyky-Onlinen. Ennen käyttöönottoa Tykyn työntekijät tekivät paljon jalkatyötä, jotta sähköisen maksuvälineen vastaanotto onnistuisi Tiedon henkilöstön suosimissa käyttöpaikoissa. Nyt verovapaa liikunta- ja kulttuurietu on jokaisen työntekijän käytettävissä, ja Reijosen mukaan ilahduttavan moni myös hyödyntää sitä.
”Olemme olleet erittäin tyytyväisiä käyttöasteeseen. Tyky-Online mahdollistaa jokaiselle työntekijälle oman mielekkään tavan harrastaa.”
Tiedossa edun hallinnointi on keskitetty HR-tiimille, joka päivittää harrastussaldot ja lisää uudet työntekijät järjestelmään. Vuonna 2015 Tieto tuki jokaisen työntekijänsä virkistäytymistä 180 eurolla.
Julkaistu Tyky-maksuvälineiden Liiku ja Viihdy 2016 -asiakaslehdessä.