Juhani Ojalan ja Päivi Kuokkasen vuonna 1983 Jämsän Himosvuorelle perustama hiihtokeskus on varmasti herättänyt epäilyksiä – miten Keski-Suomi voisi ikinä haastaa Lapin tunturit olosuhteillaan? Hanke ei kuitenkaan perustunut kotiseuturakkauteen vaan tarkkoihin tutkimuksiin rinnepituuksista, ilmansuunnista ja saavutettavuudesta. Laskelmat pitivät kutinsa, sillä tänään Himos on Suomen viidenneksi suurin hiihtokeskus (hissiliikevaihdolla mitattuna) ja ympärivuotinen vapaa-ajan keidas.
Tekemistä ympäri vuoden
Ojalan ja Kuokkasen perheyritys Hiihtokeskus Himosvuori Oy ylläpitää Himoksen rinteitä, välinevuokraamoja ja rinneravintoloita. Himoksen valtteja hiihtokeskusten välisessä kilpailussa ovat lyhyet etäisyydet etelän kaupunkeihin, hyvät olosuhteet laskemiseen sekä monipuolinen rinnevalikoima.
”Kaikki ensikertalaisista mustan rinteen laskijoihin löytävät tasolleen sopivan lasketteluelämyksen Himokselta”, markkinointijohtaja Päivi Kuokkanen lupaa.
Alueen muut suuret toimijat, kuten suosittuja Pipefest- ja Himos Juhannus -festivaaleja järjestävä Himos Lomat Oy ja HimosResortin golfkenttä, ovat tehneet Himoksesta ympärivuotisen matkakohteen. Hiihtokeskuksessa voi lumettomana aikana harrastaa mm. frisbeegolfia, maastopyöräilyä ja patikointia.
Haastatteluhetkellä lokakuussa Kuokkasen mielessä on kuitenkin talvi. Tälle kaudelle lumetusjärjestelmää on vahvistettu, jotta laskettelijoille voitaisiin tarjota mahdollisimman hyvät olosuhteet myös toisen leudon talven sattuessa. Lisäksi välinevuokraamoa on uudistettu palvelun nopeuttamiseksi.
Yritykset liikuttavat monin tavoin
Jyväskylän, Tampereen ja Lahden muodostaman kolmion sisällä sijaitseva Himos on suosittu kohde yritysten henkilöstö- ja asiakastilaisuuksille.
”Järjestämme yrityksille monenlaisia palveluita talviulkoilupäivistä kelkkasafareihin ja hiihtokouluista avantouintiin, ruokailuja ja majoitusta unohtamatta”, Kuokkanen luettelee Himoksen tarjontaa.
Vapaa-ajalla tapahtuvaa työntekijöiden virkistäytymistä varten Hiihtokeskus Himosvuori vastaanottaa kaikkia Tyky-maksuvälineitä. Kuokkasen mukaan suomalaiset ovat oppineet aktiivisiksi setelien käyttäjiksi ja niillä on selvästi positiivinen vaikutus palveluiden kokonaiskysyntään. Himos liittyi varhain myös sähköisen Tyky-Onlinen vastaanottajaksi.
”Arvostamme suuresti sitä, että kulttuurin ja liikunnan sähköiset maksuvälineet kehittyvät, sillä se merkitsee tehokkuuden lisääntymistä myös meille käyttöpaikoille.”